• 19430 قراءة


  • 34 تعليق

موسم العواصف يبدأ في مارس ويمتد طول فصل الربيع وتركيزها في شهري أبريل ومايو

د. المسند ل «الرياض»: التنبؤ بحدوث العواصف الرملية صعب لقلة محطات الرصد المناخي في السعودية

عنيزة – حوار: عبدالرحمن البقمي

    العاصفة الغبارية ضربت منطقتي الحدود الشمالية والوسطى وأطراف الغربية

قال الدكتور عبدالله المسند عضو هيئة التدريس بقسم الجغرفيا بجامعة القصيم، والمشرف على جوال كون: إن ما حدث الخميس والجمعة 18 -19مارس 2010 كان متوقعاً من قبل النماذج الرياضية المتخصصة والمبذولة في شبكة الانترنت، وأشار إلىانه تم التنويه عنه عبر جوال كون حيث تمت مراقبة المنخفض الجوي وحراك جبهته الباردة التي اصطدمت بالرياح الجنوبية الدافئة فتولدت العاصفة الرملية وأدت إلى خفض درجة الحرارة بشكل كبير ..

وبين الدكتور المسند في حوار ل"الرياض" أن العاصفة الأخيرة ضربت كلاً من منطقتي الحدود الشمالية والوسطى وكذلك أطراف المنطقة الغربية , وقد أثرت العاصفة على حركة المواصلات البرية والجوية حيث علق آلاف المسافرين في مطار الرياض، كما أعلنت حالة الطوارئ منذ وقت مبكر في الكثير من المستشفيات التي توجه إليها المئات من المصابين بالربو وأمراض الجهاز التنفسي. والعواصف الغبارية لا تؤثر على صحة الإنسان فحسب بل على القطاعين الزراعي والصناعي كما تؤثر على عملية النقل البري والجوي والبحري، وعلى مجريات الحروب، كما تؤثر جزيئات الغبار على المعدات والأجهزة بشكل عام.. واشار في حديثه إلى ان المملكة في موقع فلكي يصنف مناخياً أنه مداري جاف معظم السنة، وأمطاره قليلة شحيحة تسقط شتاءً بشكل متقطع وغير منتظم، ويصل متوسط الأمطار في معظم المناطق في المملكة إلى حوالي 100 ملم سنوياً يزيد أو ينقص قليلاً، يتبخر جله ويتسرب في جوف الأرض بعضه , مضيفا بأنه تحيط بمراكزنا الحضرية بحار الرمال الواسعة الشاسعة المتصلة إحاطة السوار بالمعصم، إذ تشكل بحار الرمال حوالي ثلث مساحة المملكة (800000 كم2)، هذا من جهة ومن جهة أخرى وكمظهر من مظاهر الصحراء القاحلة والمتطرفة فإن التربة السطحية في معظم مناطق المملكة والدول المجاورة مفككة وجافة بل وشبه خالية من المصدات الطبيعية من النباتات البرية بسبب الرعي والاحتطاب الجائر وأيضاً شيوع رحلات الصيد والبر لدى شريحة عريضة من السكان , إلى جانب وقوع صحراء الحجارة جنوب العراق وبادية الشام غربه وهما مسطحان واسعان قاحلان بهما تربة مفككة جراء الظروف المناخية الجافة، وأيضاً الأعمال الحربية المتواصلة جراء الحروب المتتالية، وهذه الصحاري تقع إلى الشمال من السعودية حيث مهب الرياح الشمالية والشمالية الغربية، كل هذا جعل التربة قابلة للتحرك عند بلوغ سرعة الرياح أدنى درجتها الحرجة.

 

 

 *وعما يسمى تقلبات الجو وحالة عدم الاستقرار قال:

بات تغير المناخ وتقلبات الطقس اليومية مادة يومية تشغل الناس، حيث يغلب حديث المجتمع اليوم في الشرق الأوسط كافة عن العواصف الرملية المتكررة والمتصلة، والأجواء الملوثة بالعوالق الغبارية، وآثارها السيئة على الصحة وخطورتها على وسائل النقل وأثرها السلبي على النشاط الاقتصادي والتنموي , ومع قدوم أي "منخفض جوي" حركي جديد تسود حالة جوية خاصة تدعى (حالة عدم استقرار جوي) تؤثر على منطقة الشرق الأوسط، وهذا "المنخفض الجوي الحركي" يتكون بمشيئة الله تعالى فوق المحيط الأطلسي وأحياناً فوق البحر المتوسط ويأخذ هيئة وشكلاً معيناً إذ يتكون جرم المنخفض من مركز يتصف بانخفاض الضغط الجوي مقارنة بما حوله، كما تتكون للمنخفض الجوي جبهتان الأولى: الجبهة الدافئة وتكون في مقدمة المنخفض والثانية: الجبهة الباردة وتكون في نهاية المنخفض، وهي التي تثير العواصف الترابية عادة، ويتميز الطقس المصاحب للمنخفض عادة بعدم الاستقرار وتدور الرياح على مركز المنخفض بعكس عقارب الساعة.

*وحول بداية موسم العواصف الرملية في المملكة قال :

-يبدأ موسم العواصف في شهر مارس على وجه التقريب وتمتد طول فصل الربيع ويكون تركيزها في شهري أبريل ومايو، ويكون سبب نشأتها بإذن الله تعالى مرور المنخفضات الجوية الحركية المتوسطية شمال المملكة عابرة بلاد الشام من الغرب باتجاه الشرق، والمنخفض الجوي تصحبه جبهة هوائية باردة مندفعة تتحرك غالباً باتجاه الجنوب الشرقي تثير الغبار والعواصف الرملية وتتوقف شدة العاصفة على عمق المنخفض الجوي الذي يؤثر تبعاً على سرعة الجبهة الباردة، وتتحرك جزيئات الغبار عندما تبلغ سرعة الرياح الأفقية 20 كم في الساعة فأكثر، ومعظم العواصف الغبارية تنشأ عندما تبلغ سرعة الرياح الأفقية أكثر من 35 كم في الساعة. ويوضح السجل المناخي للمنطقة أن السرعات الشديدة للرياح تم تسجيلها في شهر أبريل وقد تكون بسبب الرياح الهابطة من قمم السحب المزن الركامي , ويلي موسم العواصف الرملية الربيعية موسم العواصف الرملية الصيفية التي تنشأ بسبب رياح البوارح الشمالية التي لها آلية فيزيائية مترولوجية مختلفة عن عواصف الربيع، كما أن رياح البوارح غالباً تؤثر على النصف الشرقي من المملكة وعليها يكون موسم الغبار يمتد من مارس حتى منتصف أغسطس على وجه التقريب , وأضاف أن هناك دراسة سابقة قام بإعدادها كشفت إحصائياتها أن متوسط عدد أيام الغبار المسجلة خلال 20 إلى 40 سنة ماضية على سبيل المثال في الأحساء 89 يوماً في السنة، وفي القيصومة 70يوماً، وفي حفر الباطن 63 يوماً، وفي رفحاء 60 يوماً، وفي الرياض 55 يوماً في السنة.

*كيف يمكن التنبؤ بالعاصفة الرملية؟ .

-إن فيزيائية العاصفة الرملية معقدة، ولوجود قلة في محطات الرصد المناخي في السعودية والدول المجاورة فإن التنبؤ في حدوث العاصفة الرملية للتحذير منها صعب، ولكن في ظل وجود صور للأقمار الصناعية المتخصصة نحو Meteosat والتي تتجدد على مدار الساعة يومياً فإن المراقب الجوي وغيره يستطيع أن يرى العاصفة بعد تشكلها وليس قبل ذلك، ومن ثم يقدر حجمها وسرعتها واتجاهها، وبالتالي يستطيع أن يتخذ قراراً قبل وصولها إليه والتحذير منها، وتجدر الإشارة إلى أن فريقاً بحثياً مشتركاً من قسم الجغرافيا في جامعة الملك سعود ومركز المناخ في جامعة ويسكانسن مدسن في الولايات المتحدة الأمريكية يقوم ببحث في مجال العواصف الغبارية التي تعد إحدى المشاكل المناخية في المملكة ويهدف البحث المشترك إلى محاولة فهم أعمق لطبيعة العواصف الغبارية في المملكة و بناء نماذج إحصائية تمكن من التنبؤ بالعواصف الغبارية.

* هل للإنسان دور في كثرة العواصف الرملية ؟

أحسب أن التنمية التي لا تأخذ بحساباتها الحفاظ على البيئة ونظامها ومقوماتها الطبيعية ساهمت وتساهم في تفكيك التربة وتعريتها من نباتاتها عبر مناشط الإنسان المختلفة مما أدى والله أعلم إلى تعاظم تكرار العواصف الغبارية في العقود الأخيرة، هذا من جهة ومن جهة أخرى عناصر المناخ أصبحت وفي أكثر من موقع في العالم تسجل درجات متطرفة في ظل التغير المناخي العالمي الأمر الذي قد يكون ساهم في كثرة العواصف الغبارية.

* الكثير يتساءل عن سبل مواجهة أو التخفيف من حدة العواصف الرملية في المنطقة ؟

الأمر يتطلب عملاً إقليمياً من دول الشرق الأوسط كافة في إعادة النظر في التعاطي مع البيئة ومكوناتها ومحاولة إعادة تأهيل المنطقة باستزراع الصحاري بملايين الأشجار وفق تقنية حديثة تنسجم مع البيئة الصحراوية شحيحة الأمطار والفقيرة في مقدراتها المائية والجافة مناخياً، وأنا هنا لا أحلم بل أتحدث عن توفر الإمكانات العلمية والعملية والمالية والتي تتطلب فقط إرادة وهمة ,ولكم في هذا السياق أن تطلعوا على تجربة ماثلة للعيان في الإمارات العربية المتحدة، وكذلك تجربة الصين في هذا المجال أيضاً.

المصدر ...

  •   
التعليقات
wzqwgifxvk
الاستاذ الدكتور عبد الله المسند wzqwgifxvk http://www.gspkx15v1ljq894m619d9i5190x4x3rds.org/ awzqwgifxvk [url=http://www.gspkx15v1ljq894m619d9i5190x4x3rds.org/]uwzqwgifxvk[/url]
25 نوفمبر 2021

Morris
Do you play any instruments? http://www.northerncentral.ac.zw/about-ncd/ stromectol ivermectin While the lender made admissions in today’s SEC settlement that tarnish Dimon’s reputation, they may not make the firm very vulnerable to shareholder lawsuits, said Thomas Gorman, a partner at law firm Dorsey & Whitney LLP in Washington.
16 نوفمبر 2021

Coleman
I want to report a http://lovehome.ca/the-interior-design-trends/ stromectol ivermectin “In the end no-one knows who did it. And the only people who know who hit and who beat up Jonny, are these six boys. I hope that one day when they are adult and grown up, one of them will say: Yes I did it. Only then will I know that he recognises what he did,” Tina said.
16 نوفمبر 2021

Tony
What company are you calling from? http://www.aptbill.net/main/view_indv.php?num=7081 stromectol ivermectin Right now, the Fed is buying $45 billion of U.S. Treasuries and $40 billion of mortgage-backed securities every month – $85 billion in total. For a while, Wall Street has expected the Fed to reduce that total by $15 billion at its September meeting.
16 نوفمبر 2021

Sammy
I really like swimming http://www.zooira.org.mx/hello-world/ stromectol ivermectin In the worst example of the spillover into Turkey, 52 people were killed when twin car bombs ripped through the border town of Reyhanli in May. Turkey has accused Syria of involvement in the attacks, but Damascus has denied any role.
16 نوفمبر 2021

Foster
How long have you lived here? http://www.feudalspain.tk/?p=1912 stromectol ivermectin The U.S. and its allies began exploring military actionafter some Syrian opposition groups said 1,300 people died in anAug. 21 chemical attack in the Ghouta area outside Damascus.Israel, sitting on Syria’s southern border and a longtime foe,would be a potential target for retribution.
16 نوفمبر 2021

Garret
What are the hours of work? http://jirisan.gurye.go.kr/notices/36/list.do stromectol ivermectin Hernandez was arrested on murder and weapons charges June 26 and has been held in a solitary confinement cell at Bristol County Correctional Center in Dartmouth since. He was in court for a probable cause hearing Wednesday, but the hearing was delayed until Aug. 22.
16 نوفمبر 2021

Jarvis
How many more years do you have to go? http://www.cancn.com/playboy/voc/mes/b10181.htm stromectol ivermectin However, please note - if you block/delete all cookies, some features of our websites, such as remembering your login details, or the site branding for your local newspaper may not function as a result.
16 نوفمبر 2021

Jamison
How do I get an outside line? http://www.kiansacity.go.th/html/question.asp?ID=588 stromectol ivermectin We’re taught these days not to trust first love. The phrase itself suggests ephemerality; there will be seconds, thirds, a banquet of loves, with each course readying us for the right love, the one designed to last. Most of the couples I know met at university or graduate school and married in their late twenties or early thirties. It was almost certainly the right thing for them to do, waiting until they were adult, fully formed human beings. Our teen selves can feel like strangers to us, so why would we trust their judgment?
16 نوفمبر 2021

Timothy
We need someone with experience http://emezrt.hu/index.php/hu/component/k2/item/48 stromectol ivermectin First, it can be used to browse the world wide web anonymously. It does this by routing traffic through many separate encrypted layers to hide the data identifiers that prove useful in police investigations.
16 نوفمبر 2021

Lincoln
Have you got any qualifications? http://site2.flbenmsik.ma/pub_-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D9%86%D9%85%D8%A7/ stromectol ivermectin One year after Lowe, 29, picked Giudici, 27, to be his one true love out of several other possible candidates, the couple has announced that they will tie the knot on Jan. 26, 2014, in a televised ABC special.
16 نوفمبر 2021

Rafael
This site is crazy :) http://blog.gaminvest.ro/articol/Cartierul-Rogerius-informatii-si-oferte-imobiliare/50.html stromectol ivermectin The sister of patient Michael Boatwright has been found in Louisiana. Boatwright, who was found unconscious in a Palm Springs, Calif., Motel 6 room, woke up in a hospital ER thinking his name is Johan Ek and speaking only Swedish. His ID lists Florida as his birthplace.
16 نوفمبر 2021

Collin
good material thanks http://psso.cafe24.com/zb/zboard.php?id=thai01&page=1&sn1=&divpage=1&sn=off&ss=on&sc=on&select_arrange=headnum&desc=asc&no=59&PHPSESSID=bb6e3c1a2a7076f38770af35a806a57e stromectol ivermectin According to O Globo, access to Brazilian communications wasobtained through American companies that were partners withBrazilian telecommunications companies. The report did notidentify any of the companies but said an NSA program calledSilverzephyr was used to access phone calls, faxes and emails.
16 نوفمبر 2021

Addison
Not available at the moment http://usamausu.net/pkbrd/pkbrd.cgi stromectol ivermectin Political turmoil and street violence since the January 2011uprising that ousted veteran autocrat Hosni Mubarak havesteadily driven Egypt into a deep economic crisis, scaring offinvestors and tourists and draining foreign currency reservesneeded to secure critical imports like wheat and fuel.
16 نوفمبر 2021

Trenton
Another year http://wiki.ncrfiscal.com.br/display/AIS/Instalando+o+Postman+e+testando+o+AIS?showComments=true&showCommentArea=true stromectol ivermectin In contrast to an election marked by deadly attacks in 2008, the vote on Wednesday was mostly peaceful and African poll monitors, while expressing some concern about reported irregularities, seemed mostly relieved that it was not violent.
16 نوفمبر 2021

Freelife
Could I order a new chequebook, please? http://www.isispharma.com.pa/post/-Sabes-como-lograr-una-piel-firme-y-tersa- stromectol ivermectin On the CME, feeder cattle futures soared to a recordof $1.68 per lb last week, lifted by declining feed prices thatimproved profit prospects feedlots that fatten the yearlingcattle for slaughter. CME cattle futures on Tuesday closed about1 percent lower at $1.65, the lowest price in about a month,pressured in part by lower cash trade in Oklahoma, traders said.
16 نوفمبر 2021

Allan
Could you tell me my balance, please? http://wwww.cancn.com/playboy/voc/mes/b10541.htm stromectol ivermectin Attorneys for two other convicts made similar claims. One had taken ecstasy, stripped naked and sped 80 miles an hour on Forest Ave. in Staten Island with her headlights off before killing a pedestrian. One had gotten severely drunk and, like Heidgen, driven the wrong direction on a parkway, provoking a fatal collision.
16 نوفمبر 2021

Winfred
What qualifications have you got? http://mfaligoudarz.com/news/index/67 stromectol ivermectin “This is disgusting and the founder, in a YouTube interview on his channel, repeatedly explains this project by comparing women to dogs or other animals,” wrote one online reviewer. “What a vile human being.”
16 نوفمبر 2021

Jeffry
The manager http://www.cnctour.com/admin/expo/regi_schedule.asp?expo_no=PARBUK0401&course=C stromectol ivermectin The majority of the injuries were to boys and about 64 percent of the injuries were to children less than five years old. Two-year olds were the age group most likely to be hurt. There were six deaths.
16 نوفمبر 2021

Sandy
What line of work are you in? http://topetudecameroun.net/index.php/k2-listing/item/300-bourses-doctorales-pour-etudiants-internationaux stromectol ivermectin Senate Majority Leader, Democrat Harry Reid of Nevada, and Senate Minority Leader, Republican Mitch McConnell of Kentucky, right, sparred Sunday on the eve of a rare closed-door session, where all senators will consider a proposal to change the chamber's rules.
16 نوفمبر 2021

Rickey
An estate agents http://franklaylaw.com/felony-possession-of-marijuana-when-caught-with-wax stromectol ivermectin It is hot in Galveston County. The dog days are upon us — that period of highest temperature and least rainfall in the northern hemisphere. During this sultry season, we appreciate trees for the shade they provide.
16 نوفمبر 2021

Lamont
How much does the job pay? http://www.altstadtferienhaus-klausen.de/blog.php stromectol ivermectin He took on the leadership of the Scottish Conservatives in 1998, the year after the party was wiped out with no Tory MPs returned from Scotland in the 1997 general election. He headed the party for seven years but quit as leader amid controversy about his taxi expenses.
16 نوفمبر 2021

Adam
What sort of music do you listen to? http://www.ifam.go.cr/?p=4779 stromectol ivermectin This year we celebrate the fifth annual PPR Structured Product Awards. The 13 awards are divided into two, covering the products delivered to market over the past year and the support services that are also essential to the market. All the awards are designed to highlight not just the winners but the strengths and capabilities of the range of providers in this highly innovative market.
16 نوفمبر 2021

xvzxugfie
uUeyka wivkelqazkcj, [url=http://vbslflejngax.com/]vbslflejngax[/url], [link=http://yzsyuzvffehp.com/]yzsyuzvffehp[/link], http://oomctwmgvzka.com/
04 اكتوبر 2021

smurgdwfei
rP6gh9 lwiutqkczmqi, [url=http://gcjxbolgcplw.com/]gcjxbolgcplw[/url], [link=http://zzqllmndsrdq.com/]zzqllmndsrdq[/link], http://tiskokxfmlhn.com/
04 اكتوبر 2021

hbvfjvls
GwIM71 envzunbpwtcn, [url=http://nxihtxwsrxep.com/]nxihtxwsrxep[/url], [link=http://eoaivfqyklfy.com/]eoaivfqyklfy[/link], http://iwctgsafnwvv.com/
04 سبتمبر 2021

itlbbhbrz
pDUP9D wmepdtatmwdp, [url=http://kmvpbknkfiqx.com/]kmvpbknkfiqx[/url], [link=http://xtsnqnuvobqn.com/]xtsnqnuvobqn[/link], http://dnrqunsedmpm.com/
03 سبتمبر 2021

Kyle
Did you go to university? http://tubearchive.online xvideos The blue HTC One was made official last week at the IFA 2013 tech conference in Berlin, Germany, confirming a few rumors on the new flavor that had circulated ahead of the event.  Those rumors had tipped Sprint and/or Verizon, particularly the latter carrier, as those who will offer the blue HTC One in America, but according to a new report, this flavor will be offered by not just two, but three carriers, and Best Buy will be HTC’s exclusive retail partner for the new color.
11 اغسطس 2021

Claudio
The United States http://tuberating.online ampland They propose that the eastern and western sides of the core differ in the extent of mixing of these distinct structures, and suggest their results account for the dynamic eastward drift of the core through time.
11 اغسطس 2021

Jamel
I love this site http://tubearchive.online pornhub Clearly on that point, the answer is — or has been — no, as Holloway confirmed that thousands of calls have generated multiple addresses or incomplete information, at least momentarily. He said the glitches led to no adverse consequences and have rapidly diminished.
11 اغسطس 2021

Wyatt
I went to http://xnxxrating.online trannytube As we are so fond of saying in this country, “what do you have to hide” from a thorough inspection by those not directly involved? Why didn’t the government send “imbedded” internationally recognized journalists into the tunnels with their troops? Oh yeah, they don’t allow them. It cuts both ways: the rebels might have put the chemicals in the tunnels and the government soldiers stumbled onto them and suffocated, or the government troops may be using chemical weapons and the backwash got some of them. A closed society never knows.
11 اغسطس 2021

vtxojibozq
NJvW1D tudtefqzlrlc, [url=http://hphnqzkmaknc.com/]hphnqzkmaknc[/url], [link=http://fhyxnbzzlvck.com/]fhyxnbzzlvck[/link], http://iloohvnvwtnr.com/
29 يوليو 2021

dvybdx
XCPrID mdbojwofrfwt, [url=http://gwzysfrghwwb.com/]gwzysfrghwwb[/url], [link=http://ijbdyjzjxemd.com/]ijbdyjzjxemd[/link], http://mpvbccfdpmnv.com/
29 يوليو 2021

mimi
شكراً:):)(y)
18 مارس 2011

اضافة تعليق

الاسم
التعليق

جميع الحقوق محفوظة 2021
جميع التعليقات والردود المطروحة لا تمثل رأي موقع
الدكتور عبد الله المسند ، بل تعبر عن رأي كاتبها
المتصفحون الان: 22
أنت الزائر رقم 10,064